lördag 2 augusti 2014

Vad är det för speciellt med New York Marathon?

Numera finns det ett marathonlopp i varenda litet samhälle - vad är det för speciellt just med New York?

New York Marathon är inte störst vad jag vet och säkert inte bäst heller men det loppet var nog det första av den här moderna typen stadsmarathon. Ja, Boston har funnits sen 1897 men när marathonvågen satte fart på 70-talet var New York först och är sen dess målet för de flesta av oss marathonlöpare. New York är ju ett drömresemål för många ändå och att sen dessutom få delta i stans största idrottsarrangemang, klart det lockar.

London är en bra mara
Men det finns många andra maror som också lockar. London är jättestort och lättillgängligt med flyg från Västerås. Till Berlin är det också nära och där kan man lätt sätta personligt rekord står det, men den tiden är förbi för mig hur lättlöpt det än är.

Medoc är festligt
Många lopp kallar sig Rock'n'Roll Marathon. De flesta går i USA men många i Europa också, det skulle passa mig. Medoc Marathon utanför Bordeaux är festligt och jippobetonat, i Kilimanjaro Marathon är det tuffast dagarna efter maran då man ska klättra i berg. Honolulu, Havanna, Paris, Tokyo.....

Kinesiska muren är för jobbig
I Great Wall Marathon springer man på kinesiska muren och så där kan kan fortsätta hur länge som helst. Det finns maror där man springer i tunnlar, maror i snö och is eller i heta öknar. Och så finns det "riktiga" loppet i Grekland från Marathon till Aten etc etc.

Det finns tom ibland maror både i Västerås och Sala. I år kan man i Västerås springa Black River Run, 8 eller 16 mil, men nej, där känner jag min begränsning, det kommer aldrig att bli aktuellt med så långa lopp.

Nu ser jag fram mot min andra New York Marathon, de flesta marathonlöpare kommer nånsin aldrig dit. Men jag vet inte om jag kommer till några andra utländska lopp, tiden börjar rinna ut. Jag tror det var Nike som hade en slogan i en annonskampanj:

So many races, so little time!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar