onsdag 21 maj 2014

Utvärdering av 5:2

Så har jag äntligen den första riktiga utvärderingen av 5:2 redovisats. Att jag själv följt och gillat den metoden, livsstilen, har väl med eftertryck framgått här i Utsiktsbloggen, men fungerar den vetenskapligt? Ja, det har ju inte jag haft någon möjlighet att ha nån synpunkt på så jag har väntat på den här utvärderingen i Vetenskapens Värld.

Victoria Dyring, en av mina favoriter
Det är i Sverige den här metoden gjort störst succé och visst var jag nyfiken. Och även om testperioden bara kommit halvvägs så hörde jag bara positiva tongångar och det var självklart precis som jag trodde. Var och en blir ju salig på sitt, men det kan ju knappast vara skadligt att dra ner lite på kalorierna så jag fortsätter som 5:2-are.

Men varför blev metoden så populär just i Sverige kan man undra? "Bara en diet bland andra" dissar någon tyckare, "Försvinner snart och glöms bort" tror nån annan. "Skulle aldrig fungera i Frankrike eller Italien" läser jag men varför i Sverige? Det sa man inget om i programmet, men vi kanske är piggare på att testa nyheter?

Michael Mosley, en annan favorit 
Men så här tror jag: 5:2 kommer att finnas länge länge än, antagligen för alltid i någon form men möjligen under ett annat namn. Kanske kommer matställen ha vissa kaloriberäknade rätter klassade som 5:2-mat om det nu inte redan finns, men där är jag lite kluven. Börjar man prata kalorier för mycket kan det ju trigga matstörningar och ta bort matglädjen om man inte är observant, det är ju viktigt att man får i sig sina nödvändiga kalorier.

Den första månaden var lite jobbig men sen har det bara rullat på. Deltagarna i programmet vägde maten och räknade vetenskapligt, vi tar det lite lättare. Och vi tar en paus på resan och på storhelger, en förutsättning för att det här ska bli en naturlig livsstil tycker jag.

"Varför räkna kalorier när det är så gott med mat?
Bara dumma teorier, sitta där med tomma fat!"

Michael Mosleys tanke var: hälsan din kan bättras på
Så om du är utvecklingsbar, bit ihop och kör 5-2!

#blogg100 nr 81                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar