söndag 25 maj 2014

Salabor igen

Nu är vi sen en vecka på plats igen i fritidshuset över sommaren. Inte så dramatiskt, vi bor ju här varje sommar sen vi blev pensionärer och en stor del av resten av året också.

Vlt i brevlådan och på måndag kommer Sala Allehanda också. Sen är det samma procedur som vanligt: Jag vaknar tidigt och vinglar lite yrvaken iväg till postlådan mens kaffet blir klart och så blir det en lång frukost på verandan med tidningar och kanske lite morron-TV och förstås ett morrondopp efteråt.

Men redan första veckan blev det en tur hem till stan och nu vecka två åker vi in både på måndag och tisdag. Och så där höll vi på rätt länge när vi båda jobbade också, pendlade in till stan alltså och hade bråttom tillbaka hit på kvällarna. Fast vi bor så i så små rum här. Nu blir det bara Västerås lite då och då.
Barfota utan strumpor och skor....

Bäst med att bo i stugan? Ja, bara att gå barfota är en höjdare. Jag tror jag har en barfotsgen och går väldigt gärna utan skor. Orm då? Ja, under dryga 30 år har jag sett två huggisar tidigt på våren och någon enstaka snok simmande i ån, aldrig i livet att jag skulle gå i stövlar och vara rädd för orm!

Bilden ljuger. Jag
stretchar sällan!
Och så är det så lätt att komma ut och springa i skogarna här runt omkring. Eller ta en cykeltur. Och senare på sommarn att plocka bär och svamp. Klart att man vill bo i stugan över sommarn och bara ta sig in till stan när det är nåt skoj på gång där!

Sala då? En riktigt sömnig stad på sommarn, men det är suveränt att det aldrig aldrig är några köer. Det finns alla affärer man kan behöva och inga parkeringsavgifter. Söndagsöppna mataffärer men den söndagsöppna byggaffären är stängd och ska byta ägare. Hur det blir med söndagsöppet då vet jag inte, men det har jag klarat mig utan i 30 år så det klarar jag mig utan ett tag till.

Men somrarna som Salabor vill jag inte vara utan! Nu blir vi här till september.

På sommaren flyttar vi alltid till Sala
Fast flyget till Thailand går mest varje dag
Solen kan skina, regnet kan skvala
Men Sverige är bäst ändå tycker jag

#blogg100 nr 85      15 nummer kvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar