torsdag 22 maj 2014

Några visdomsord om dåligt minne igen

Det blev aktuellt idag att ta upp det här ämnet igen, det där att alla vi äldre får sämre minne, i alla fall närminnet.  "Vad åt jag till lunch igår?" och sånt. Så är det det där med att glömma namn som också alla äldre drabbas av. Jaja, det finns måhända undantag, men här pratar vi nog om 99%.

Så här släpper jag loss
För mig är det ibland extra jobbigt då jag i hela livet och fortfarande till Margaretas ibland rena förtvivlan varit så besvärande disträ. Hjärnan bemödar sig inte om att lägga vissa saker på minnet. Det jag hör i ena örat går alltför ofta bara rakt igenom och ut i andra örat. En egenskap som inte går att göra mycket åt, men minnet tror jag det går rätt bra att träna upp.

Det finns ju en massa minnestekniker att använda där man visst ska visualisera det man ska komma ihåg, men det har jag aldrig lärt mig riktigt, men jag har en egen variant som funkar riktigt bra när jag ska lära mig sångtexter för kören. Nu kan jag hela programmet för rockkören Rock Everybodys show på Carlforsska, 12 låtar, utantill!
Så där gör jag också!
Jag är lite osäker på 4-5 ställen men där får man se till att vara en mikrosekund sen och först lyssna och vänta in vad körkompisarna sjunger innan man är på banan igen. Förresten är det 10 dagar kvar, jag ska väl kunna täppa till dom där luckorna också.

Nej då, jag har inte glömt att jag skrev om minnet bara för ett par veckor sen, men det känns som ett angeläget ämne för oss lite äldre som kan behöva repeteras av och till. Hjärngymnastik är nyttigt för oss äldre, och jag blev så glad just idag när jag testade minnet och klarade mig till 98 procent. Jag kör utan pärm på förställningen så kan jag gestikulera desto mer!

Sen hörde jag av en körkompis att i Kjell Lönnå-kören kan dom 200 låtar utantill, men det dröjer innan vi kommer upp till en sån repertoar.

I can jive och Jailhouse Rock
har vi på repertoaren
Jag är klar nu, tack och bock
pärmlös i konsertlokalen 

#blogg100 nr 82

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar