fredag 16 maj 2014

Matbuffé och hygien

"Vi köper nåt färdiglagat till lunch"  sa Margareta när vi var i Åkrahallen häromdan, dvs ICA Kvantum i Sala.

Det började med "plocka ihop din egen sallad"-diskarna i mataffärerna. Jag tror det var just på Åkrahallen jag såg det först och nu finns det ju överallt, i Coop Extra och på Willys också och förstås även i affärn hemma i Västerås. Men i Åkrahallen har dom nu också en hel massa "riktig" färdiglagad mat också att plocka till sig av. Baconlindad "vadenuva" såg jag, Lasagne brukar det finnas och en massa annat, säkert gott. På Coop hemma i stan köper vi sånt ibland, men då från den bemannade disken där butikspersonal lägger upp maten.

För Margareta som är skeptisk till buffémat är förstås också skeptisk till sånt här så vi har aldrig köpt ur "plocka själv"-disken, men nu skulle vi handla där till lunchen och gick och spanade. Vi har inte emot att ta det lite lätt med maten men det blev inte av idag, Margareta har rätt!

Det gick där en donna och laddade ett par matlådor och tången hon plockade maten med ramlade varje gång ner i själva maten. Så nästa plockare fick börja med att plocka upp tången ur maten och så där är det väl hela tiden. Hygieniskt? Baciller?

Nu är det ju inte kräksjuketider och jag är väl inte lika noga som Margareta och det kanske tom inte är så himla farligt med lite baciller, men det blev ingen färdiglagad mat ur buffén. Jag tyckte inte heller det såg så trevligt ut.

Sleven ligger aldrig still
När du slevar sill i dill
Illa! Klart jag inte vill
Trilla dit på din bacill


#blogg100 nr 76     24 nr kvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar