tisdag 20 maj 2014

Lönevecka för pensionärer

Pennies from heaven
En fin sak med att vara pensionär är löneveckan. Dagliga pensionsinsättningar hela veckan lång! Inte bara en enda lönecheck den 25:e.

Det är det positiva, det börjar redan 19:e och så håller det på ända framåt 25:e, det pytsas in några kronor nästan varje dag. Inte så många kronor, men ändå. Det är alltså det positiva. Och sen är det bara tre veckor tills lönen börjar komma nästa gång, löneslavarna får ju vänta en hel månad.

Det negativa är att det aldrig är nån överraskning. Inte som när man hade lön och det kunde bli lite extra nån gång. Övertid, traktamenten och kanske t.o.m. en löneförhöjning nån gång, nej det är det inte tal om som pensionär, och just den här löneveckan är det slut på en av mina utbetalningar nu när jag blir 70. Löneveckan är lite magrare från och med nu och enda överraskningen nu är hur mycket mindre pensionen blir för varje år....

Svt:s valsatsning #dinröst börjar passande nog den här löneveckan att fokusera på pensioner och pensionärer. Jag har bara varit lite halvengagerad i det där med #dinröst, bara gjort en och annan "intelligent" kommentar, men den här veckan ska jag haka på lite mer och lägga mig i debatten. Jag tycker t.ex. att det är dags att komma med ett nytt, blocköverskridande pensionssystem.

Det där med "Bromsen" var ju inte så lyckat och det borde ungdomarna som nu är yrkesverksamma också engagera sig i, för att man drar i den påverkar även ungdomarnas kommande pensioner om jag förstått saken rätt men vem bryr sig..... Den skulle ju bara användas i yttersta undantagsfall, men nu drar och släpper man på den varenda år. Men man får vara glad att man är frisk.

Man sjunger i visan om "Glad Pensionär"
Det sägs att vi ligger på plus till humöret
Tveksamt, men i så fall tror jag att det är  
Löneveckan som är det som gör'et

#blogg100 nr 80     20 nummer kvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar