onsdag 14 maj 2014

Att skriva dagsvers

Jag råkade halka in i den konstformen så här i slutet av Utsiktsbloggens levnad. Eller i alla fall inför sommaruppehållet.
Beständig dagsvers på Djäkneberget i Västerås

Hur som helst är det rätt kul att skriva något dagsversaktigt, men det är inte så vanligt längre i tidningarna, va? Eller är det jag som inte är så observant? "Norra Bantrollet" i AT på 50-talet, var det dagsvers? Vlt har inte haft nåt sånt på länge, dom har i stället COW med en bild och en lustighet, men det är svårt att vara rolig varje dag. Stig Dagerman, läser jag, skrev sin sista dagsedel 5:e november 1954 och Tage Danielsson skrev också dagsverser, lättlästa och aktuella. Vilka genier! Ja, det finns fler på listan! Det tar nog år att lära sig någorlunda behärska den här konstformen.

Fyra rader som ska rimma
Aktuellt och lättläst en ren bagatell
Visst vill man få slutraden sen att glimma
Informativ, nja mer informell

Sen ska det väl gärna vara en bild till en dagsvers, och allt det här kan väl ibland gå på 5 minuter men kan säkert även bland drivna journalister ge upphov till ångest och stress så det är väl inte konstigt att det fått stryka på foten i dagspressen. Här är en variant, en mer aktuell dagsvers:

Politisk satir
Fyra rader med ett lämpligt rim
Har KU sett till svårflirtade Maud?
När lugnar det sig i Ukraina, på Krim?
Nån skandal som grävts fram ur nåt källarförråd?
 

Det är ju supervalår, och på mina bloggar har jag ofta saknat och efterlyst politisk satir. Den kanske finns bara att den går mig förbi? Ja, Statsminister Özz Nûjen förstås, honom skulle jag gärna vilja se, jag antar att han ger Sverigedemokraterna vad dom tål och lite till. Dagsvers är annars en bra form att föra fram en åsikt, så jag tar en till som avslutning för idag:


         
Sverige var jämlikt en gång i tiden
Blev du sjuk fick du vård och även en slant.
En förlängning nu av regeringstiden
För Reinfeldt och gänget är ointressant

#blogg100 nr 74       26 utgivningsdagar kvar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar