söndag 30 mars 2014

Gårdsjö Älgpark

Turen blev helt fullsatt
Älgpark i Morgongåva, lite töntigt har jag tänkt när jag sett skyltarna. Älgar ska man väl se i skogen. Och det är väl riktigt, men det här var en upplevelse på lite annat sätt, absolut inte töntigt och absolut värt ett besök.

Leffe har förverkligat en idé som ingen trodde på i början, berättade han, men på Gårdsjö Älgpark har man nu på några år visat älgar för tiotusentals besökare från hundratals länder och han har några alldeles egna koncept för att hantera älgarna. T.ex. när älgkon har fött en ny kalv bor Leffe tillsammans med kon och kalven ute under bar himmel i tre nätter för att kalven ska lära känna honom nästan lika bra som mamma älgkon!

Holger är filmis. Han var älgen i "Torka aldrig tårar..."
Älgarna har gott om plats, 25 hektar i 5 hägn, med både skog att ströva i och vatten att bada i. Men när vi besökare kom in på området kom alla älgarna lufsande från alla håll och var uppspelta och nyfikna och Leffe (det var bara så han presenterade sig) var uppspelt han också och berättade entusiastiskt på mixad svenska och engelska om sina älgar och frågorna haglade från oss vetgiriga besökare. Bara på den här turen var det besökare från Frankrike, Italien, Belgien, Danmark och Thailand och kanske något ytterligare land.

Dom kom sättande från alla håll
Det är klart att älgar är ännu mer exotiska för utlänningar, tyskar framför allt, men även för oss svenskar är det mäktigt att komma djuren så här nära. Ja, inte hade jag klappat en älg tidigare.

Om jag tyckt det varit för dyrt tidigare här i älgparken så har jag ändrat mig nu, det är värt pengarna. Leffe och folket runt honom har skapat nåt fint här som jag gärna säger nåt positivt om här i bloggen. Och man kan man tom övernatta i ett torp i älgskogen om man törs...!
    

#blogg100 nr 30
#blogg100öw nr 61

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar