tisdag 25 mars 2014

En fundering över vikten igen

Jag försökte med en huvudräkning idag på joggingrundan - helt omöjligt! Den funktionen verkar sitta så till att den blir blockerad under joggingturerna.

Jag tänkte annars på det där med vikt och hur många som har svårt att kontrollera sin vikt får slita hund för att släpa runt med sin övervikt. Och bara 55 gram kan göra en himla skillnad märkte jag tydligt.

Det är så fint längs med ån. Och nerförsbacke! 
Jag sprang med mina lätta skor idag, Adidas 55 gram lättare än min vanliga skor Acics, och det går väldigt, väldigt mycket lättare och fortare med den där lilla skillnaden. Även för mig alltså som en riktigt gammal gubbe utan löpsteg, det trodde jag inte när Anders frågade mig om jag ville överta ett par av hans skor .

Så här försökte jag räkna: På en mil tar jag kanske 15.000 steg. Och varje steg lyfter jag upp 55 gram mindre vikt = 15.000 * 55 gram = 825 kilo!  På dagens runda lyfte jag upp 825 kilo mindre än om jag hade haft mina vanliga skor! Hoppas det är det rätt att räkna så här för då är det lika lätt att räkna ut att på en mara kan jag tjäna mer än 4 gånger så mycket - 3,4 ton!!!! Jag ska höra med Anders, min skoexpert, vad han tror om att ta nästa mara i så här lätta skor.

Men allvarligare är det för dom stackarna som släpar runt på 10-20-30 kilos extravikt eller mer för jämnan. Jag hade 12-15 extravikt själv för 15-20 år sen, dom vill jag inte ha tillbaka!

#blogg100 nr 25
#blogg100öw nr 56

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar