torsdag 6 mars 2014

Åldersnoja igen

"Det där har du ju skrivit om förr" sa Margareta om gårdagens reflexion om ålderskriser. Men dels är det många reflexioner som tuggas om och om här i bloggen pga nyhetstorka, och dels är det ett lysande exempel på just ökande ålder, man kan ju inte komma ihåg allt dumt man skrivit, det är bara att hoppas att ev. läsare också glömmer. Här är en sak till om ålder, men sen ska det dröja länge om jag bara kommer ihåg att undvika ämnet "ålder" en tid.

Vältummade skolkataloger
I tisdagskväll var jag på konsert hos Jazzens Vänner. Grundade med ett par öl och Gustavskorv hos min jämnårige granne där vi kom att prata om skoltiden på Högre Allmänna Läroverket. "Hade du Ulla i Engelska, hon som var så välutvecklad? Svanholm? Kasper? Kommer du ihåg honom" Börjar man med sånt snack tar det aldrig slut, jag var tvungen att plocka fram skolkatalogen idag och se om jag kände några i hans klass. Jodå, Torbjörn och Ronney var mina arbetskamrater några år på banken och så såg jag Lotta också som man gärna ville dansa med när det var Skutt i Hallskolan.

Sen hamnade jag på konsert hos Jazzens Vänner där publiken är lite övermogen, har jazzen någon framtid? Knappt halvfylld salong men fin musik, sånt man sällan hör nu för tiden, när spelades Ragtime senast på radion? Och vem sjunger sånt nu? Norska Karin Krog sjöng och Morten Gunnar Larsen spelade. En kanonförställning med tre slutsatser:

  • Pianisten drog direkt efter förställningen vidare på turné, börjar i Colombia för att sen avverka hela Sydamerika. Det visar väl att jazzen är långt ifrån död!
  • Karin Krog är 76(!) år. Ödmjuk, och välsjungande. Hon visade att 76 är ingen ålder!
  • Kan Jazzens Vänner en tisdagskväll få hit såna här artister så har vi det oförskämt bra förspänt här i Västerås.
Slutbloggat om ålder tills jag pga hög ålder glömmer det löftet.  

#blogg100 nr 6
#blogg100öw nr 37

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar