söndag 23 februari 2014

Vad är kultur?



En av mina mest aktiva FB-vänner tipsar nu varje lördag om lämpliga TV-program i stället för "okulturen" som han säger på Svt, Melodifestivalen.

Bäst i går, men smaken är ju delad.... 
Nu har vi ganska lika musiksmak och vi har rätt lika åsikter på många andra områden har jag förstått, men just det där med "okultur" håller jag inte med honom om. Det är inte så viktigt, men nån gång ska jag bemöta honom, men jag lugnar mig ett tag. Nej, "finkultur" är väl knappast Melodifestivalen, men å andra sidan är ju allt kultur säger man ibland. Många av min FB-väns vänner håller med honom och det var ett bra program han tipsade om i kväll, en jazzkonsert i Minnenas Television och den ska jag kolla asap i Öppet Arkiv. Men Melodifestivalen ser jag bara som lite harmlös underhållning, och idag röstade jag för första gången på ett bidrag. Två gånger tom á 9.60 så att några kronor gick till Radiohjälpen, och på så sätt skickade jag också Alcazar till finalen.

Så är vi är språkpoliser båda två och häromdan var han "sjukt irriterad" på det här med att allt är "helt sjukt" och några andra modeuttryck. "Oh my god, shit" osv. jag kan bara hålla med, men så har det väl alltid varit, ungdomar lägger sig till med en jargong. Och alla hans FB-vänner håller med har har egna exempel, men jag har legat lågt än så länge. Jag har några andra saker jag irriterar mig på, jag tar dom i stället nån gång när det passar.


Sune Mangs var bra i Svansjön
Men för ett par veckor sen opponerade jag mig. Han tipsade om ett Youtube-klipp där en kinesisk tjej dansade Svansjön otroligt graciöst, men det var alltför perfekt. Hon hade nog drillats sen barnsben och verkade uppfödd på utspätt vatten, så då fick jag säga ifrån och vi blev båda överens att Svansjön med Sune Mangs och Lena Hansson en gång var lite mänskligare. Och nästan "finkultur".

#blogg100 nr 27 - 73 to go    

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar