måndag 17 februari 2014

5:2 blir nog 6:1 nu

Vikten är oviktig i vårt 5:2-ande brukar vi säga, lägger ingen vikt vid vikten. Men ändå mäter vi vikten varje dag, och idag hade jag all-time-low på min måndagsvikt. Michael Mosley och Vetenskapens Värld rörde verkligen till det för oss i våras och fick oss att så snabbt hoppa på tåget och ändra matvanorna, det lät så riktigt i det programmet, men vi väntar fortfarande på mer forskarrapporter. 

Kerstin Brismar. Foto: Mattias Ahlm
Kerstin Brismar 5:2-ar hon också
Att man inte går ner 15 kilo på tre veckor och sånt man läser om på löpsedlar är ju självklart, det är det väl ingen som tror heller, men det ska bli kul förstå lite mer vad det har för effekt, gärna positiv, på oss som 5:2-ar. IGF-1 påverkas väldigt positivt sägs det, i alla fall på möss, men hur är det på människor? Och vad är IGF-1 egentligen? Kerstin Brismar på Karolinska har snart forskat ett halvår om 5:2, det ska bli spännande att höra vad som är bra och mindre bra när hon har nåt att berätta.

Här förstår man IGF-1 lite bättre
Det kan ju i alla fall knappast vara skadligt att äta lite mindre ett par dar i veckan och efter en helg med ibland lite väl mycket mat ser jag fram mot en halvfastedag, bara det gör den här livsstilen värd att fortsätta med.

Men nu måste jag nog gå över till 6:1, kanske redan den här veckan. Inte för att vikten än så länge är för låg, ett par tre kg till skulle jag kunna vara utan, men nu börjar jogginglängderna bli för långa, och då behöver jag nog i stället öka kaloriintaget.

#blogg nr 21 - 79 to go                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar