tisdag 14 januari 2014

Ett minnesexperiment

Att vi äldre tappar namn är vanligt, och just det drabbar oss alla förr eller senare. I affären idag stötte jag på ett par gamla bekanta vi känt hur länge som helst, men hon var tvungen att tänka några varv innan hon kom ihåg mitt namn. Ytterst mänskligt, men då kom jag på att jag ska göra ett experiment utan skyddsnät!

Som exempel minns jag namnen på de flesta, kanske alla, partiledare i alla partier under min livstid. Men det är ett gammalt partiledarnamn som har fallit bort. Jag tänkte på honom nu i samband med Vänsterns kongress men det är blankt där. Kommer jag att komma ihåg det namnet spontant medan jag skriver det här inlägget är min tanke? Oviktigt, jag kan googla fram det på fem sekunder, men ändå. Nu startar experimentet.

Här är en lista som bevis för att jag kan en hel del namn:

Sossarna    Per Albin Hansson - Erlander - Palme - Carlsson - Sahlin - Juholt - Löfven  
M/Högern: Hjalmarsson - Heckscher - Adelsson - Bildt - Reinfeldt
Fp: Ohlin - Wedén - Helén -  Ahlbom -  Ullsten - hon med burriga håret - Westerberg -Lejonborg - majorn
Centern:     Hedlund - Fälldin - Olof J-son - Söder - Lennart ? - Olofsson - rödhättan
Vpk/V :     Hagberg - Hermansson -Werner - Gudrun - ??????? - Sjöstedt
Mp:          Nä här går jag bet, dom är ju så många. Det får räcka med Schlaug, Goës, Maria W och Peter Eriksson. Knappt jag kan dagens namn. Gustav Fridolin men vad heter tjejen? Borta just nu.
KDs/KD: Ekstedt - Svensson - Hägglund            Här var det lätt. Om det nu är rätt.

Intressant att Centerns nuvarande försvann. Hon hette Johansson innan hon gifte sig. Sahlèn kanske... Och ännu märkligare att majoren i skolan är borta! Och vad hette Vänsterns ledare innan Sjöstedt. Lars S.... kanske. Konduktör vid SJ, men.....

Ordningen på en del namn kanske är fel och kanske något namn fattas, och minnesexperimentet misslyckades helt klart, jag får googla efter namnen jag inte fick fram. Och snälla, sprid inte ryktet att jag inte kan namnen på alla nuvarande partiledare. Jag kan dom förstås, får bara inte fram dom. Men oj! Men Jan Björklund dök precis upp! Bara rödhättan A... S... kvar Och konduktörn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar