torsdag 12 december 2013

Blir det en vit jul?

Det är lite för tidigt än att säga men det det verkar inte så just nu. Men när jag kikar i min statistik hos Sala Heby Energi så är det inte ovanligt att dom röda staplarna inte kommer förrän i andra halvan av december, i alla fall i Sala alltså. Och röda staplar i elförbrukningen hänger ihop med vita drivor som ska skottas så man får väl se.  
Men mycket snö är också mysigt.
Jag är kluven!

Det var länge sen det var riktig barmarksvinter, eller....? Men ganska lite snö 2011-12, va? Och mycket snö förra vintern? Så fort man glömmer, men det stämmer väl, och i alla fall hyfsat med snö i stugan har vi nog haft de senaste åren, jag tror det var mindre med snö för 20-25 år sen.

Och en vinter är jag säker på, 1972-73. Att det var barmark alltså. Och väldigt milt. Så milt att man hade TV-program om vilken påverkan det skulle komma att ha på växter och djur, allt var inte positivt har jag för mig man sa. Men om det sen blev någon negativ inverkan på naturen efter den vintern det minns jag inte.

Lagom är bäst så nog hoppas jag på lite lagom mycket snö i alla fall. Inga mängder och just till julen kan det kvitta men lite skidåkning i Sala hör liksom till. På sjöarna och på myrarna åtminstone. Jag satsar ett år till på att jag klarar av att skotta vägen ner till stugan, 100 meter, för hand. Så satsar vi på en snöslunga till våren när dom säljs ut billigt pga den snöfattiga vintern, när det bara kom lite lagom mycket snö  så att det räckte för lite lagom mycket skidåkning. Lagom är bäst.
                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar