onsdag 6 november 2013

Teknikens under - min lille vän mår bra igen

File:Egon Kjerrman, 1963.jpg
Allsång på Skansen med Egon 1963
Jag erkänner villigt att jag har en lite halvt pervers faiblesse för kablar, knappar, program och sånt, allt som hör till det här med data alltså. Men lite väl ofta "hellre än bra" som Egon Kjerrman en gång sa. Jag skulle rätt ofta behövt några i generationen efter mig på närmre håll att fråga.

Igår kröp jag först ner under grannens skrivbord för att bl.a. koppla om hans högtalare. Välstädat bland kablarna, han hade dammsugit själv sa han, men inte fick vi det att fungera ändå. Det var rätt kul och ja, något lite blev bra, men en del annat blev sämre. Lite komplicerad installation med en del grejer utöver det vanliga, en utmaning! Få se om jag får nytt förtroende att inspektera städningen under hans skrivbord.

Min lille vän är frisk och kry
Sen ägnade jag eftermiddagen åt "min lille vän", min Nokia Lumia 920. Med risk för att bli tjatig upprepar jag igen att det är en väldigt bra telefon, väl så bra och på många sätt bättre än Android-telefoner och Iphone. Det är märkligt att den inte säljer bättre i Sverige, men orsaken är nog att grabbarna och tjejerna i butiken inte kan den. Jag skulle kunna extraknäcka där som support så skulle det nog bli fart på försäljningen. Nu har jag ett tag haft några problem, men INGEN i affärn har kunnat hjälpa mig!

Tre fel har jag haft, två var oviktiga och ett bara irriterande, och jag visste vad som orsakat problemen men dom har inte riktigt velat lyssna på en gammal gubbe, i stället har telefonen varit inne på verkstan två gånger för standardåtgärder, ladda om telefonen, hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Men så igår kom min lille vän tillbaka i gammal god form! Verkstan hade inte lyckats, men min sista uppdatering som jag gjorde själv igår gjorde susen! Det var inte jag som varit gnällig, det var säkert ett problem som fler haft som det nu fanns en rättning till!

Men lite fånigt är det kanske att bli glad bara för att det går att "vicka" på en telefon, det var det irriterande felet min lille vän har haft. Att inte det gick alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar