måndag 11 november 2013

En stor dag, Facebook ska bli kul sa dom!

Jag missionerar inte men i de cirklar jag rör mig nuförtiden föreslår jag ofta: Ska ni inte vara med på Sociala Medier? Facebook är enklast. Och nästan alltid säger dom Aldrig i livet! utan att ens reflektera eller ställa en enda fråga.

Kapernaum 
Men så idag var jag inbjuden på ett möte för att visa vad man skulle kunna ha för nytta av en sida på Facebook. Och dom tyckte det skulle vara kul att synas på Fejan! Och dom till och med insåg nyttan med det! Kors i Kapernaum!  Vad nu det uttrycket kommer ifrån men här är i alla fall en bild från Kapernaum som var en stad vid Genesarests sjö står det i Wikipedia - gratis allmänbildning.

Annars är det oftast Facebook som får ta allt negativt i den här aktuella debatten om vad NAS och FRA och säkert en massa andra säkerhetsorganisationer också eventuellt håller på med. Häromveckan läste jag t.ex. nåt om NAS som fått tillgång till 400.000 transaktioner på Yahoo, 250.000 epost-transaktioner och 120.000 statusuppdateringar på Facebook. Men i den svarta rubriken stod det förstås "Facebook lämnar ut uppgifter". Det var ju korrekt förstås, men ändå lite snedvridet... Mina ålderskamater, det är i dom cirklarna jag oftast rör mig numera, läser mest rubrikerna.

Rock Everybody
Visst blev det lite morrande i dag också, men det går snart över när dom ser vilken nytta vi kommer att ha av det. Nu kommer det stå "Gilla oss på Facebook" när det skrivs om PRO:s Rockkör!

Nu blev jag också motiverad bearbeta mina studentkamrater från 1963 en gång till. Vi har börjat träffas ett par gånger om året, och med Sociala Medier kan ju dom som inte bor här i Mälardalen också vara med och ta del av träffarna. Men med sina fina akademiska examina och sina fina välbetalda jobb i framgångsrika karriärer är det en riktig tuff utmaning att komma överens med mina gamla klasskamrater! Dom tog hem första ronden i våras, men jag har laddat för returmatchen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar