lördag 12 oktober 2013

Vilken pers, jag måste lugna nerverna efter matchen

Tack för matchen
Sverige klart för Play Off, två matcher från Brasilien. Inte bra för nerverna med så här spännande matcher. Sverige - Österrike 2-1, tackar!

Nervöst redan innan matchen när Casper och hans gäng skulle sköta de stora flaggorna på planen, men det gick förstås bra och matchen gick ju också bra till slut. Men nu ska man svettas i ett par Play Off-matcher också, och om det går bra så blir det många nervösa matcher i Brasilien i juni nästa år, dom där som inte är intresserade av fotboll har det lättare, dom slipper att våndas så här.

Tetris var svårt nog
Men det finns annat som också är spännande kom jag just att tänka på. Casper berättade entusiastiskt för mig häromdan om spännande dataspelsmatcher. Rätt obegripligt för en så gammal stöt som jag, men det var intressant. Fullsatta sporthallar med tusentals vrålande supportrar som följer turneringar där matcherna visas på jätteskärmar och kommenteras av kommentatorer minst lika entusiastiska som nånsin Hyland och Lars-Gunnar Björklund i sin glans dagar. Dataspelsmatcherna sänds i TV och på Youtube med seriespel och proffs med jätteinkomster - en värld jag knappt trodde fanns. Casper är väldigt duktig i det spelet, men jag skäms att jag har glömt vad det hette. Counter-strike? World of Warcraft? Minecraft? Dom känner  jag till, men det här var något annat som han visade mig. Och något helt annat än Tetris som jag var rätt bra på en gång.

Kan det bli så att om 10-20 år hans datorspel är lika hypat och världsomspännande som VM i fotboll? Jag förstod inte mycket av det Casper visade mig fast han försökte förklara så pedagogiskt, det är väl som att försöka förklara "offside" för fotbollsokunniga. Men med all respekt för den ungdomliga entusiasm som Casper visade när han berättade om sitt spel så hoppas jag att fotbollen håller ställningarna över dataspelen, och Casper är ju lika duktig i fotboll som i dataspel, så han håller kanske med mig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar