torsdag 31 oktober 2013

Pensionärsbiljetter på SJ och SL

Vi samlar poäng
Jag blev sittande bra länge idag bara för att köpa ett par tågbiljetter, men jag ville komma åt rabatten som inte var så enkel att hitta. 10 procents rabatt är alltid något

Vi pensionärer går tillsammans back 78 miljarder eller vad det var de närmaste åren och individuellt 47000 kronor minus var en annan siffra jag såg fram till 2018. Cirkus 10000 om året alltså. Så trist, men då får man allt gneta för de små rabatterna man kan få. På SJ hade vi pensionärer 50% på fm-turerna till Stockholm förut, nu har vi bara 10%, men den skulle jag banne mig ha ut! Det var inte lätt att hitta hur man skulle göra, men nu har jag pillat på vår beställning så pass länge att jag lyckats komma på knepet. Över 50 kronor tjänade vi!

Jamen buss med Swebus  till Stockholm då? Där var det busenkelt att hitta rabatten och det skulle bli drygt hundra kr billigare, men tiderna passade sämre och visst är det skönare med tåget.

Stort att ha ett eget
SL-kort
Sen har jag försökt förstå allt det där med SL Access för att kunna ta en tur i tunnelbanan också. Det var ju så lätt med den gamla remsan, men nu ska vi lantisar också ha ett SL-kort i plånboken. Synd att man inte kan köpa kortet i Västerås och ladda det här från datorn då hade jag kunnat fixa allt här hemma, men jag har läst på och ska nog klara av det där i Stockholm också.  

Jag har tom ett SL-konto nu där dom ville ha ett lösenord på minst nio tecken, är inte det lite överdrivet? Det kan ju inte ens NSA och FRA knäcka.

På tal om pensionärsrabatter ska det visst bli fri läkarvård här i stan när man blir över 85, det var ju fint. Alltid något....      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar