onsdag 9 oktober 2013

Litteraturpriset. Så här blir det.

Nobelprisklass?
Ska man låtsas vara lite bildad och ge sig in i tippandet? Jag blir nog avslöjad men eftersom min kandidat leder så stort så ger jag mitt tips: Haruki Murakami, och hans odds är nu kl 21.00 på onsdagskvällen 3,25 och med det leder han klart.

Jag har läst 5-6 böcker av Murakami och jag har gillat allt jag läst. Så då kan jag passa på och låtsas vara lite intellektuell när han ligger så bra till, men de böcker jag läst har alla varit lättlästa och riktigt intressanta och visar hur livet i Japan fungerar. Japanerna tänker rätt annorlunda än vad vi gör men det har ändå varit lätt att förstå varför dom gör si eller så. Även omMurakami mot förmodan inte får priset kommer jag säkert att läsa fler av hans böcker. T.ex. gick vi härom året liksom miljoner japaner och väntade på att sista delen av hans 1Q84 skulle komma ut.

Jag har tom läst en bok av honom på engelska, inte min starka sida annars. Men med titeln "What I talk about when I talk about running" var det bara att ta del av hans funderingar om hans andra liv vid sidan av författandet, tillvaron som marathonlöpare. En så fin egenskap gör ju bara det att han borde få priset i morgon. So far so good, men ska jag var ärlig så av förhandstipsen är det bara Murakami jag läst något av. Ett par tre stycken känner jag till namnet men jag tror inte jag ens läst något av Oates som ligger fyra just nu, men det har Margareta men hon hejar visst också på Murakami.

Om det mot förmodan blir någon annan än min marathonkollega som vinner miljonerna så ska jag i alla fall läsa en bok av honom/henne, vi försöker alltid läsa en bok av nobelpristagarna. Av Mo Yan läste jag Vitlöksballaderna och känner fortfarande lukten av vitlök, så bra var den. I morron kl 13.01 vet vi.            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar