onsdag 23 oktober 2013

Ett ekonomiskt experiment

Jag tror det var Elisabeth som sa i helgen att hon inte skulle köpa något onödigt ett tag. Jag hakar på.

Snygg jacka.
Hänger i källar'n.
Inte för att jag gör så många onödiga impulsköp, men nu ska jag prova ett tag att absolut inte göra några onödiga utlägg en hel månad för att se om det gör någon skillnad i plånboken.

Lite blev jag inspirerad också när vi kollade några gamla bilder igår från en resa 2002. Min skinnjacka jag hade på bilderna trivdes jag väldigt bra i, den skulle jag vilja damma av igen och återanvända, men den är visst både sliten och omodern säger Margareta. Det där med omodern gör mig inte så mycket, men jag får väl kolla hur sliten den är, den hänger i källaren. Och faktiskt använder Margareta fortfarande av och till en tröja som hon hade på den resan för elva år sen! Det lönar sig ofta att köpa med kvalitet. Inga slit-och-släng-grejer en hel månad är tanken.

Och inga nya kläder blir det för mig den här månaden. Jag har det som behövs inför vintern även om jag kanske skulle behöva lite nya träningskläder. Jag kände igen en sliten träningsjacka som nog gjort sitt nu på bilderna från 2002. Bio till helgen med en matbit på stan, är det nödvändigt? Nja, men det hade vi ju redan bestämt så det får gå, men inga extravaganser.

Onödiga utgifter kan ju vara både små och stora. Fika på stan går ju på en femtilapp per pers, den här månaden går vi hem och dricker kaffe, åtminstone jag, så får Margareta göra som hon vill. Plastkasse i affärn är typiskt onödigt, jag kör med tygkasse i stället. Inte ens att jag köper några nya elektronikprylar den här månaden, fast det säkert är nån kabel eller nån manick jag skulle kunna ha användning för.

Jag har en 45 kronor i plånboken nu ser jag, få se hur mycket jag har kvar när månaden är slut. Här ska hållas i slantarna!                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar