söndag 8 september 2013

PRISM, NSA och FRA och sånt. Och Homer Simpson

Det där har vi ju alltid vetat, vad var det nya med PRISM som Edgar Snowden avslöjade. Vi såg det redan 2007 i "The Simpsons movie" som förutom att vara en bra film var en whistleblower i det här aktuella ämnet.

För visst såg ni filmen? Margareta och jag gick på världspremiären mitt i juli 2007 då t.o.m. Centrumbiografen i Sala hade fått en kopia. Dåvarande presstalesmannen för polisen i Västerås var också på premiären minns jag. Det var vi tre vuxna, Margareta, polisen och jag, resten var bara glin. Kulturintresset i Sala är skrämmande lågt.

Det var första gången jag hörde talas om NSA, National Security Agency. NSA hade slagit till mot Springfield och isolerat invånarna, men Homer Simpson med familj hade lyckats fly till Alaska. Nu var Marge, Bart, Lisa och Maggie på flykt igen, på väg till Seattle för att avslöja regeringens planer att utplåna Springfield då det här hände:
    
Minns inte om det blev nån debatt om det här avslöjandet för 6-7 år sen, vi här i Sverige tyckte väl att det där var amerikanarnas business, men nu är dom väl ännu fler där på NSA som lyssnar och kollar och med hjälp från FRA så har dom väl koll på oss svenskar också. Inte för att jag bryr mig så mycket själv, jag gillar tvärtom att få läsare till bloggen t.ex., och sitter det en avdelning på NSA o FRA och läser och analyserar mina intressanta inlägg på Twitter och Facebook så är det lite rörande också.

Här är en gammal sång, också från 2007 men med lite dålig bildkvalitet. Sing Along med NSA:
    

Nu om inte förr blir väl utsiktsbloggen uppmärksammad worldwide!

2 kommentarer:

  1. Dilbert som jag följer fick ju lite nytta av detta...
    www.dilbert.com/2013-09-06
    eller
    www.dilbert.com/2013-09-07
    /C

    SvaraRadera
  2. Fyndigt, och här har ståuppare och skämttecknare en ocean att ösa ur.

    SvaraRadera