onsdag 4 september 2013

Nu är det valtider igen

Bara kyrkovalet, men ändå. Jag har tänkt så länge att friska upp min Wordpressblogg för att göra mina stringenta politiska analyser där i stället för i den här vederhäftiga bloggen men jag har inte hunnit. Nu måste det snarast ske, jag ska bara åka på semester först. Sen kommer den här typen av bloggar hamna i Wordpress.  

Vi är fortfarande med i Svenska Kyrkan. Vi går aldrig på några "möten" men vi hör till dom där 10 procenten eller så som röstar i kyrkovalet vad det nu är för logik med det. Det blir förhandsröstning den här gången för vi är inte hemma på valdagen. Då får vi ha valvaka för oss själva i främmande land.

Rätt trevlig och rolig, och
P-skatten var ett skämt 
Kyrkovalet i all ära, men det blir mer spännande med riksdagsvalet nästa höst, och roligare också. Jag kanske är vrickad, men jag tycker det är roligt med politiska debatter, utspel och kommentarer och en och annan skandal. En försmak fick man nu i veckan när Alliansen pratade om skattesänkningar för pensionärer och det var ju bra, men.....

Göran Hägglund påstod oblygt att pensionärer fått massvis med miljarder i sänkt skatt och nu skulle vi få en hundring till sa han. Men tyvärr får vi en rejäl sänkning av själva pensionen nästa år när bromsen slår till igen. Och hur var det med sänkta skatter? Jag kollar i skattetabellerna för dom tre senaste åren och tog ett exempel på ungefär min lön. Under de tre senaste åren har då min skatt sänkts med 14 kronor i månaden, medan samma jobbskattelön har sänkts med 82 kronor. 2011 betalade jag 1729 kronor extra per månad som nu ökat till 1797 kronor extra per månad, skillnaden borde väl ha minskat några hundringar om Hägglund pratar sanning.

Inte inbillar jag mig att jag i närtid kommer att få 1797 kronor lägre skatt, kanske aldrig. Och jag betalar gärna den här skatten om vården blir bra, om ungarna och lärarna har det bra i skolan, om tåg och vägar underhålls osv. Om det blir lite bättre än nu alltså. Men hyror går upp varje år för pensionärer också.

Hur mycket pensionen sänks när bromsen slår till igen 2014 har jag inte koll på, (4-600 kr har jag för mig?), och det är en utmanande utveckling som har hållit på sen 2006. Och det som irriterar är när hr Hägglund slår sig för bröstet och är så nöjd. Förlåt för det här utspelet, efter semestern gör jag alltså mina analyser på min Utsikt från mitt håll  
                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar