måndag 30 september 2013

Gamla skådisar imponerar

Vi har ung. samma förmåga att
minnas, guldfisken och jag
Hur bär dom sig åt att lära sig nya roller utantill? Jan Malmsjö. Meta Velander, Ingvar Kjellsson och alla dom där som lär sig nya roller i 80-årsåldern. Ja, Kjellsson har till och med fyllt 90!

I min nya karriär som körsångare bör man ha förmågan att lära sig en del utantill, åtminstone körens signaturmelodi borde man kunna utantill, det låter på körledaren, Lars Jauring, som han tycker det. Och jag verkligen försöker, men närminnet är inte i bästa skick.

Signaturmelodin för kören är också lite av Bill Haleys signaturmelodi, Rock-a-Beatin' Boogie, och den är egentligen väldigt enkel. En normalbegåvad pensionär borde klara av den utantill hur lätt som helst!

Halva låten sitter rätt bra, sen är det egentligen bara NIO nyckelord att komma ihåg, men dom ska komma i rätt ordning och med en massa krafs däremellan. "Krafset" var lätt att lära sig, det är dom där nyckelorden som går så trögt. Proffsen har säkert bra knep men för mig är det jättejobbigt att komma ihåg dom här orden och få fram dom i rätt ögonblick .

Rockin' - Dancin' - Shakin´- Jumpin' - Rompin' och sen Jump - Jive - Dance - Alive  Lätt som en plätt?

Jodå, jag ska klara av det, men det här med det dåliga minnet är ju ett av det allra tristaste med att bli äldre. Men det är bara att kämpa på! För just signaturmelodin MÅSTE sitta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar