lördag 7 september 2013

5:2-metoden

Jag måste utnyttja 5:2-vågen, hysterin, trenden, flugan eller vad man vill kalla den. Det är naturligt att ägna några inlägg i veckan åt 5:2-funderingar för att locka läsarmassorna till Utsikten. Jag taggar med "5:2-diet" och "pensionärer" så får jag se om några hittar hit och om jag får någon reaktion.

Dagens tema blir: 5:2 för pensionärer, hur fungerar det?

Ja vi, Margareta och jag, är båda pensionärer och är nu inne på vår tredje månad med 5:2, och det fungerar helt OK. Vi gamlingar kanske ska vara extra försiktiga om vi känner några problem, annars kan just det här inte innebära några speciella problem bara för att man är äldre. Har man inga speciella sjukdomar kan det ju inte vara konstigare för oss äldre att äta lite mindre ett par dar i veckan än för andra. De effekter som vi blev mest intresserade av var annars det att periodisk fasta sas minska risken för Alzheimer, cancer och diabetes mm. Då funderar man ju förstås om det har någon effekt om man börjar vid 69. Är man för gammal då för att det ska hinna bli någon effekt eller är det redan kört? Vi ser fram mot resultat från den forskning som redan är igång.

Midjemåttet håller jag också koll på
Viktminskningen då? Vi hade väl ingen direkt övervikt varken Margareta eller jag, men mitt BMI låg på 25,8 innan jag startade med 5:2, alltså en lätt övervikt, men nu efter drygt två månader har jag mätt upp 24,5, alltså normalvikt, man ska ju hamna under 25 sägs det. Även om vi inte är ute efter att bli av med en massa kilon är det rätt kul att hålla koll på vågen, det är ju den enda mätbara effekten så vi har vägt oss rätt ofta och min lägsta vikt är på tisdagsmorgnarna. Ingen dramatisk viktminskning, det är ett, två eller tre hekto i veckan och någon vecka har det tvärtom ökat det något hekto. En långsam viktminskning alltså, och det verkar väl rätt sunt. Ditt BMI kan du testa HÄR.

5:2 Kokboken : Läckra recept på måltider med 100, 200 eller 300 kcal
Finns gott om matböcker
Maten på fastedagarna? Nej, några recept kommer jag inte att bidra med, det finns på så många andra bloggar, jag kommer bara att nämna ungefär vad vi äter och om något känns bättre eller sämre. Fil/yoghurt till frukost och ett kokt ägg, det räknar vi är 150-180 kalorier. Och ett par koppar kaffe därtill. Sen inget mer på hela dagen förrän framåt sex.

När är man mest hungrig? Det är lite olika för Margareta och mig, jag klarar mig lättare utan mat hela dan. Är väl van kan tänkas från den där tiden man bara jobbade utan en tanke på att bryta för lunch. Kaffe och vatten räcker gott hela dan, och så försöker vi dra ut på kvällsmaten så länge som möjligt innan vi äter våra 350-420 kalorier. Som vi inte räknar så noga, det kan nog bli både mindre och lite mer ibland. Efter middan är man rätt mätt och kan gå till sängs utan att vara överdrivet hungrig. Faktiskt är jag ofta mer hungrig vanliga dagar så där när suget efter nattmackan sätter igång.

Min tanke med 5:2 är att hålla på så länge som möjligt men kommer mitt BMI ner under 24,0 kanske jag för byta till 6:1, men det får jag se om och när jag kommer dit.  

Det här var en första 5:2 rapport. Det blir som sagt ett par 5:2-inlägg i veckan ett tag om våra erfarenheter.    
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar