måndag 26 augusti 2013

Två månader med 5:2-metoden

Fastedag idag, måndag, för Margareta och mig. Nu har vi hållit på i två månader som var första målet för att se hur det är, och nog kör vi på ett tag till.

Dagens lunch, rätt kalorisnål 
De första fastedagarna kändes kanske lite konstiga och någon var rätt jobbig minns jag, men i stort har det gått bra och helt klart bättre och bättre. Så bra att idag, efter att ha fått äta som vanligt i tre dagar, såg vi fram mot en ny fastedag.

Eller fastedag är ju inte riktigt rätt att säga. Frukost, ingen lunch och inga mellanmål men en kalorisnål kvällsmat som avslutning, det är så vi fördelar våra 5-600 kalorier, så man äter ju en del i alla fall. Mycket kaffe blir det men mycket färre kalorier än vanliga dagar, men nån fasta som jag körde med i min ungdom är det ju inte.

På fastedagen, om jag nu ändå kallar den så, kopplar man på nåt konstigt sätt bort hungerkänslorna, blir mer aktiv med träning och gräsklippning och sånt. Tänker inte så mycket på mat, men uppskattar det man äter desto mer. Kvällsmaten tuggar vi i oss långsamt och omsorgsfullt och njuter lite mer av maten än annars.

Morgonen efter fastedagen brukar jag vakna extra tidigt men är mindre hungrig då än på vanliga morgnar. Oftast håller vi på den frukosten ett tag och tar den lite senare än vanligt, men sen äter vi som vanligt under matdagarna, kanske lite mindre portioner än tidigare men ingen större skillnad. Det är ju det som är det fina med den här metoden, att man kan äta som vanligt på matdagarna.

Vikten då? Vi gick ner några kilo i början, både Margareta och jag, men sen har det inte hänt mycket. Ja, vi hade väl förstås inte så mycket övervikt att ta på, speciellt jag som marathonlöpare, och det är inte så viktigt för oss att tappa fler kilo. Men när höstträningen på Actic kommer igång på allvar kanske midjemåttet går ner nån centimeter.

Det här är den effekt vi kan märka och är dessutom lite extra pigga, vad som sen händer inne i kroppen med IGF-1 och celler som tar igen sig och annat som det sägs påverka, det har man ju ingen susning att bedöma. Men det ska ju forskas i det här i höst och det kommer väl rapporter som sågar eller hyllar metoden, men efter de här två månaderna tycker vi bara det känns bra med 5:2-metoden, vi är lite "frälsta" och kör vidare. Det här var nånting som passade oss.

2 kommentarer:

  1. Vad bra, jag har testat i 3 veckor o nu känns "2" dagarna helt ok. Idag är en "2" dag och jag har inga problem att tex spring, tvärtom så går det nästa bättre. Men... det är meckig i en familj, med tusen möten o aktiviteter synka maten. Addera sedan LCHF o vegetarian + spenat skräck, men det går...

    SvaraRadera
  2. Ja, vi verkar ha det lättare.

    SvaraRadera