tisdag 6 augusti 2013

Tänk på trycket

Vid lite drygt 50 skulle jag tänka på blodtrycket sa man vid en hälsokoll. Det var lite väl högt. Men sen tog det bra många år innan jag gjorde nåt åt det. "Lite högt blodtryck ska väl en karl tåla..." tänkte jag. Typiskt dumt resonemang som jag kör med alltför ofta.

Senare förstod jag bättre och högt blodtryck är ju riktigt farligt så jag körde med medicin i mer än 10 år, men nu efter en hälsokoll i våras har jag kunnat sluta med pillren.

Men för säkerhets skull köpte jag en blodtrycksmätare, 599 kr på Clas O. så att jag lätt kan hålla koll så att trycket inte sticker iväg igen. Och så idag såg jag något märkligt.

Beurer BM 44
Första gången jag kollade trycket sen vi började med 5:2-metoden hade trycket plötsligt minskat med 10% och hamnat i den lägre delen i spannet! Blodtrycket är visserligen en sak som positivt ska påverkas av 5:2, men det här var ju både mer och gick snabbare än jag kunde tro. Här på bloggen kommer det att bli ett lite mer omfattande inlägg i början av september när vi är klara med första delen av den här metoden, för då tar vi en kort paus från 11 september för en semestervecka, men är vi nöjda så kör vi säkert igång igen når vi kommer hem.

Men redan nu: Minskad vikt några kilo och blodtrycket som sjunkit till mer hälsosam nivå - vi är nog fast i 5:2-metoden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar