torsdag 15 augusti 2013

Jag hör röster!

I huvet på en gammal gubbe är det lite väl mycke funderingar och lite väl mycke oreda ibland. Idag har jag hört röster.

Radiopratare som gillar
Wienerschnitzlar
Det började lite oskyldigt i morse när jag kollade mobilen och såg på Instagram en bild från ett födelsekalas på restaurang Moldau vid Hornstull. Bilden, en privat bild, föreställde Stockholms bästa schnitzlar, och dom ska vi prova nästa gång vi är där i närheten. Men nu va det inte som det gällde utan pappan till födelsedagsbarnet, han med den fina rösten. Det var så jag började höra röster idag.

Redan för snart 25 år sen började jag märka att jag gillade vissa röster, jag hör dom så bra och tydligt. Kanske för att vi pratar lite gnälligt i den här delen av landet så att man blir avundsjuk på andra som pratar så tydligt. Eller beror det på att jag hör lite knackigt på ena örat, då blir man så glad när folk pratar tydligt. Många av mina favoriter är radiopratare, inte så konstigt, det är väl därför dom fått sina jobb. Här är några stycken:

Den första jag tänkte på idag la jag märke till redan under Kuwaitkriget 90-91. Radioreporter som och sen blev ekonomireporter. Eva Stenström, som pratar sån fin skånska så man blir glad även om börsen störtdyker.

Nästa exempel, Johanna Östlund, var TV-hallåa och pratade så fint så man bara satt och väntade på att programmen skulle ta slut så att hon skulle börja prata igen. Men hon blev inte kvar så länge på TV, hon blev Fröken Ur istället, och där sitter hon väl kvar 24 timmar om dygnet. Om nu den servicen finns kvar förstås, men ett litet Youtube-klipp finns kvar med hennes förföriska röst:
      


Jag har en massa fler exempel, men nöjer mig med herr radiopratare Gunnar Bolin på bilden ovan. På Kulturradion, sen mer allmänreporter i Berlin men nu undrar jag om han är kvar på radion. Inte bara pratar han så tydligt, han är rolig också. Kom alltid med så intressanta reportage, men nu var det väl länge sen man hörde honom? Sitter för ofta där på Moldau och käkar schnitzlar kantänkas.

Själv borde jag lite mer köra efter den gamla huskuren att "Tala är silver men tiga är guld"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar