fredag 23 augusti 2013

Jag fick mail igår från Mark. Från Mark Zuckerberg.

Nobelpristagare?
Han ville ha mina synpunkter om en tanke han har skriver han, och det är ju vänligt att grundaren av Facebook frågar just mig. Eller vänder han sig kanske till alla dom andra miljonerna också som följer honom på Facebook. Ja det är väl så.

Hans fråga var "Is connectivity a human right?" och min engelska är lite för dålig för att jag kristallklart kan följa resonemanget i dokumentet men kontentan är nog att nu har 2,7 miljarder människor tillgång till Internet (varav 1,15 miljarder har Facebook!) och så hade han en "rough plan" för att inte bara vi i rika länder ska ha den här möjligheten.

Jag hoppas texten kommer på svenska så jag förstår den bättre. Men jag tyckte mycket lät så bra så när jag läste om texten nu på morronen så tänkte jag att den där grabben (han är inte 30 än) måste ju vara kandidat till Nobels Fredspris. Att Sociala Medier på något sätt får Fredpriset nån gång är nog självklart, och det är många bloggare som är kandidater ser jag när jag googlar, och Mark Z. har varit kandidat flera år i rad ser jag också, det hade jag ingen aning om. Många före mig har alltså kommit att tänka på att han är värd priset.

Åtråvärd medalj
Så nu håller jag tummarna för honom eller någon annan som har med Sociala Medier att göra i höst som Nobelpristagare. Jag brukar påstå att vi ännu inte riktigt förstått det här som hände efter millennieskiftet, hur stort det egentligen är det här med Sociala Medier och många tycker ju fortfarande att det bara är trams.

"Vi vill ABSOLUT INTE vara med i din verksamhet"  sa min pensionärsförening och det sved. Tänk om Mark Z. skulle få nobelpriset...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar