onsdag 7 augusti 2013

Ångbageriet i Sala

Ett gott, nybakat bröd hör väl till det allra bästa man kan få. Helst hembakat eller från ett riktigt bageri. Idag fick jag båda delarna.

Åter öppnat efter semestern
Ångbageriet i Sala hade öppnat efter semestern, och jag var tidigt där idag för att köpa en nybakad limpa. Solrosfrön och pumpafrön hade dom men jag slog till med ett tranbärsbröd. "Men vi tar inte kort", sa tjejen i kassan. Det hade jag glömt, och jag som aldrig har kontanter på mig. Men för ovanlighetens skull hade jag två tjugor. "35 kronor", sa hon och gav mig fem kronor tillbaka, och jag tackade och gick med min limpa.

Framme vid bilen så kommer tjejen springande efter mig och ropar nånting. Hade jag gjort något fel? Nix pix, hon kom springande där med en 10-krona! "Fick jag inte en femtilapp av dig" sa hon. "Du ska ha mer tillbaka!". Den tog jag förstås inte emot, men visst är det lite småstadsromantik över det.

Som grädde på moset blev det ett riktigt hembakt bröd också, personligen levererat av bagaren i lagom tid till sommarlunchen.

6-8 brödskivor om dagen, eller hur var det Socialstyrelsen sa en gång?    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar