måndag 3 juni 2013

Stockholm Marathon 2013

Jag sprang mitt 20:e Marathon i lördags, så här gick det till.
Asics GT-2600 1400 kr

Ovanligt dåligt tränad tänkte jag för första gången lämna DNS, "Did Not Start", men det blev till slut ändå den vanliga resan till Stockholm och visst skulle jag försöka i alla fall. Jag vill alltid ha en extratimma där i slänten i startområdet innan starten och njuta lite av stunden, men jag räknade fel på timmarna så det blev riktigt stressigt:

Hämtade nummerlapp, köpte nya skor på Expon, "monterade" nummerlapp och chip, snabbt till toan, lämnade in mobil och överdragskläder och sen direkt till startfållan. Nästa gång, jo det ska bli en gång till, ska jag ha mer tid på mig.

Här nånstans satt Lotta
Jo en sak till hann jag med. "Hej Örjan" hörde jag en tjej ropa där jag stressade runt. Där satt Lotta, en sportig arbetskamrat som skulle göra sin maratondebut nu vid 40 år. En kram och "Lycka till" och allt sånt där hann jag med. Så råkade vi komma precis bredvid varandra i startfållan också. I sista startgruppen samsas vi som med stigande ålder har arbetat oss bakåt genom startgrupperna med debutanterna som får börja där, längst bak. Lotta som kanske hade 3.000 tjejer framför sig var redan efter 5 km på plats 111, det måste väl vara nån slags rekord. 

Efter halva sträckan kom jag så ifatt ett gäng och började prata lite med en gentleman som sprang sin 25:e i Sthlm. "Men tjenare, det är ju Anders!" sa jag efter ett tag när jag förstod vem det var. Några år äldre än jag och från Västerås han också har jag jämfört tider med honom i flera år och nu hamnade vi där bredvid varandra. Det var nog bara dom två av alla 20.000 löparna jag kände, och så skulle jag stöta på dom båda två. 

Påhejad av några av mina supporters längs med banan och inne på Stadion gick den här maran riktigt bra fast jag borde ha tränat minst dubbelt så mycket. I sommar blir det mest promenader och cykel, men jag ser redan fram mot träningen i december i snöslask och kyla. Till nästa mara ska jag vara riktigt bra förberedd.

En märklig hobby det här med Marathon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar