måndag 7 januari 2013

Morgonrusnig till jobbet

Jag skjutsade Elisabeth till jobbet nu på måndagsmorgonen, och just den här stunden är inget jag saknar från arbetslivet. Bilköer i mörkret, från busshållplatsen vällde det fram påbyltade figurer med matlådorna i väskorna och några tappra vinglade fram på cykel där i mörkret. Dagis var stängt idag, så ungarna fick vara hemma med mormor och morfar, men jobbet var öppet. Som tur var förstås, alla unga både vill och behöver jobba, men just den här stunden på dagen när man stressar i sig en frukost och kämpar med barnen är väl det man saknar minst från arbetslivet.
 
Bilen var inte heller så sugen att ge sig ut så här tidigt, signalerade något fel med katalysatorn, men den är ju van att stå i varmgaraget och gotta sig så den blir nog nöjd när vi kommer hem till Västerås  igen. Det har inte varit så kallt nu över helgen men kanske tillräckligt fuktigt för att nån indikator i bilens dator ska trilskas. No big deal.

Men nästa måndagsmorgon packar jag väskan jag också och tar mig till jobbet för nästa kurs för seniorer på Medborgarskolan, det ska bli kul, det är min kontakt med arbetslivet nu för tiden, en förmiddag i veckan. Men det skulle jag kunna göra mycket oftare än de  här måndagsmorgnarna 2-3 månader innan jag får semester igen.

Mitt ämne "Sociala Medier" är så intressant så det var lite trist att det här dök upp så sent, när jag slutade jobba 2004 hade jag aldrig hört ordet! Nu har jag läst en massa experters tankar för 2013, och det kliar i fingrarna att sätta upp avancerade kurser och kasta sig ut i diskussioner i ämnet åtminstone i mina seniorkretsar, men det är nog kört, vi gamlingar är för försiktig och de flesta av oss tycker bara det är larv. En föreläsning i "Sociala Medier" för vanligt folk blir det i alla fall i vår, jag får vara glad för det lilla. Och det blir en kvällsföreställning så jag slipper morgonrusningen.

Nu har jag kollat Barnkanalen och nu är det dags för morgonkaffet, och det är nog dags för fika på jobbet också för dom som tagit sig dit. Kaffepausen med lite diskussion hör till det jag kan sakna från jobbet.         

          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar