torsdag 20 december 2012

Gångfartsområde

Sturegatan  är det senaste
Gångfartsområdet
Ett ganska nytt vägmärke, Gångfartsområde, har börjat dyka upp allt oftare i Västerås, men det är jag lite tveksam till. Sala är allt som oftast en föregångsstad, och där har jag sett det flera år, men nu har vi det alltså i Västerås till allmän förvirring.

Tanken är att det är ett område med gångtrafik men där biltrafik kan blandas med gångarna. Gående har företräde men jag tänkte kolla nu i vägmärkesförordningen vad som egentligen gäller, och det är närmast obegripligt att förstå vad som menas. Sunt förnuft räcker kanske långt, men om det blir en tvist, vad gäller då när man inte begriper riktigt hur man ska göra. Det behöver inte finnas en skylt där gångfartsområdet upphör, det ska man förstå själv, så står det i reglerna.

Olycksfritt hittills vad jag vet
Och det verkar inte som det behövs finnas nån skylt där gångfartsområdet börjar heller. På min väg till stan passerar jag ett litet torg som är ett gångfartsområde men som saknar skyltar. Diagonalt över torget går en diffus bilväg där vi gångare har företräde. Diagonalt från ett annat håll kommer en cykelväg som korsar den diffusa bilvägen och mitt i alltihopa har man placerat tre stora, gula puckar som kostade 300.000 kr. Där är det tänkt att folk ska sitta och njuta av solen, men det har inte folk förstått, jag har i alla fall aldrig sett någon sitta på dom, dom är bara i vägen för cyklister, bilar och gående. Och nu efter 2-3 år börjar dom bli så smutsiga så det är nog ingen som vill sitta där heller.

Cyklar från ett håll, bilar från ett annat och gångare från ett tredje och mitt i alltihopa sittande folk, jag vet inte vad man ska säga om tanken.          

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar