onsdag 26 december 2012

Allmänbildande filmer

Palme - en 'måste'-film
Jag har några aktuella filmer på gång för att öka min allmänbildning. Den viktigaste har jag redan sett i höstas på bio, men nu visas den redan på SVT och självklart ser jag den igen. Filmen om Palme borde alla se, den är för viktig för att välja bort. Kanske lättast att se för oss som var med under 60-70-80-talet, men svensk historia i sån närtid borde även yngre orka titta på, väl så viktig att lära sig som någonsin kungalängder och historia i dåtid.

Min DVD-hög, 11 skivor! 
Men sen har jag haft luckor - Sagan om Ringen-trilogin, Harry Potter och Star Wars tex. Här är det väl kanske inte så viktig allmänbildning, men det är sällan ökad kunskap tynger så nu ska jag titta ifatt.

Sagan om Ringen finns gratis på Netflix. Att Frodo är en hob och att Gandolf är en trollkarl visste jag, men det var inte så mycket mer. Min arbetskamrat Bosse läste dom där Tolkien-böckerna på 60-talet och berättade så ofta om den där konstiga världen så jag hade hört en hel del, och nu vet jag mer. Men mer än första filmen blir det inte. Rena sagoberättelser verkar inte vara "min grej" (Margareta orkade bara halva filmen) men nu är jag sent om sider uppdaterad om Sauron, Mordor och Legolas i alla fall. Fina naturbilder var det.

Harry Potter har jag inte heller sett. Min dotter Annika hade hela serien på DVD. sju filmer,  och hon tror jag ska gilla den, och klart jag ska ge den en chans. Utspelar sig i internatmiljö i England är vad jag vet. På en trollkarlsskola, men är det bara Harry som kan trolla på riktigt? Och finns det fiender till Harry som försöker skada honom? Rör dom sig bara runt skolan, eller hamnar dom ute i stora världen också långt bortom bygatan? Så dåligt allmänbildad är jag här, klart jag måste kolla Harry Potter. Kanske inte alla sju, men kanske ändå. Det beror på hur engagerad jag blir. Och om Margareta också blir tagen av Harry Potter.

Star Wars  är den jag skäms lite för att jag inte sett tidigare. Darth Wader och Luke Skywalker har jag hört talas om, men vem är snäll och vem är dum? Och är filmen i en framtid om 1000 år eller så, eller är det en rymdfilm i nutid? Hamnar Luke och Darth nere på jorden ibland också. Frågorna hopar sig! Jag fick låna tre DVD:er plus en med extramaterial av Annika för att uppdatera mig. Den här historien fastnar nog Margareta för, hon är lite äventyrlig.

Sagan om ringen, klart. Del 2 o 3 struntar jag i.
Harry Potter, 7 DVD:er á 2 tim(?)  = 14 timmars filmtittande ska planeras in.
Star Wars,  4 DVD á 2 tim(?) = 8 timmar, totalt alltså över 20 timmar framför skärmen. Här ska allmänbildas!                                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar