onsdag 21 november 2012

Vad har hänt?

Apple iPad 16GB Black (4th Gen)
Ipad är ju populära
        


Ibland blir man riktigt förvånad. Som igår när Margareta plötsligt tyckte att vi skulle skaffa en surfplatta.

Ja, hon hade stött på en kompis som beställt en sån, så nu ville hon också hänga med förstås. Kompisen har vi lovat att ge lite datautbildning när dom får igång sin gamla dator, men nu blir det en kurs på deras Ipad i stället. Jag som knappt hållit i en surfplatta tidigare, men det är nog inte så svårt att förstå en sån.
Samsung Galaxy Tab 2 10.1 3G (P5100)
Samsung Galaxy Tab har ett bra pris
och är bra likvärdig en Ipad

Det kommer så mycket ny elektronik hela tiden, så det går ju inte att hänga med ens på en bråkdel och jag behöver egentligen en ny mobil istället när avtalet går ut om några månader, men det är klart att vi väl ska ha en surfplatta också! Men vilken sort? Ipad eller Android eller kanske Windows?

Så jag kollade några Youtube-filmer igår med tester, och det är nog bara att konstatera: vad man än köper blir det bra, större skillnad verkar det inte vara mellan åtminstone dom bästa plattorna, det är bara lite smått som skiljer. Senaste Ipad:en kom högst i en test marginellt före Samsungs Galaxy, i en annan test blev det oavgjort. Men Ipad:en kostar en bra bit mer och så är det det där med Apple som jag är lite tveksam till. Hur är det med deras moral egentligen där på fabrikerna i Asien som man läst om. Men Samsung och dom andra är väl inte bättre dom.

Just nu är det en Nexus 10 som är hetast
Så OK då, en Samsung Galaxy Tab till ett hyfsat pris tänkte jag igår kväll. Men så idag såg jag att Googles Nexus 10 är släppt i USA, när kommer den till Sverige? Och vad kommer den att kosta? Vad man än köper kommer det alltid att komma något annat som är bättre och billigare, så det kan man inte tänka för mycket på, och det här är verkligen inte akut, och inte ens något vi egentligen behöver, så vi kan gott vänta några veckor. Nu ligger nog Googles Nexus 10 överst för dagen (ja det är visst en Samsung det också). 

En sån får det bli. Jag kommer att köa utanför affären den dag dom släpper den, det har jag sett att Ipad-fantasterna brukar göra! 

1 kommentar:

  1. Ska också uppgradera datorparken med en surfplatta, så jag får väl också vänta tills Nexus 10 dyker upp. Men det verkar som om det är oklart hur länge det dröjer. Vi kan väl köa tillsammans då!

    SvaraRadera