onsdag 31 oktober 2012

Windows 8 installerat

Jag kan inte hålla fingrarna borta när det är nåt skoj på gång med datorn, som tex Windows 8. "Bäst att vänta några år" säger en del, men jag har redan bytt.

Bara 279 kr kostar det om man struntar i DVD-skivor och handböcker, så jag beställde och körde igång i söndagskväll. Allt gick hur bra som helst, det tuffade på och jag behövde bara titta till installationen dåå och då. Fick skriva in produktnyckeln och någon gång fick jag acceptera några villkor och trycka på Enter, men det mesta skötte sig självt. Ett par timmar tog det, men då stod nog datorn och väntade på ibland också.

Det första som sen hände när Windows 8 startade var att min router inte hittades! Det inbyggda trådlösa nätverkskortet i datorn hittade 10-12 andra trådlösa routers här i huset men inte vår egen som står 5-6 meter bort! Men så hoppade det igång och gick helt OK ett tag, tappade taget igen, kom igång och försvann. Så på tisdagskvällen gick jag och köpte ett externt trådlöst kort på Clas Ohlsson, 299 kr, så var det problemet löst. Det var väl nån drivrutin jag skulle ha behövt uppdatera.

Fö gick allt OK. All data på diskar är kvar och alla program jag hittills installerat om har fungerat helt OK.

Men Windows Media Player finns inte i Windows 8 måste köpas separat. Men under en kortare tid kan man beställa det gratis från Microsoft, och det gjorde jag förstås redan på söndagskvällen, men inte förrän sen på tisdagskvällen fick jag produktnyckeln och kunde installera det programmet. Då såg jag att datorns inbyggda TV-kort inte hade rätt drivrutin och inte fungerade, och än har jag inte hittat nån uppdatering.

Så det enda jag hittills sett är att TV på datorn inte funkar. Jag får fortsätta leda drivrutiner och får jag inte till det så blir det väl Clas Ohlson igen, ett TV-kort kostar väl bara några hundra.

Värt att uppdatera? Med datorn som hobby är det absolut det, det är ju så här Windowsdatorer kommer att se ut framöver. Windows 8 är ju inte bara en ny release utan den första releasen i deras nya generation av operativsystem.  Jag gillar den rena designen, det hittills enda jag inte gillar är kontaktlistan hur rensar man där? Jag får in alla som jag följer på Twitter, Carl Bildt och Jonas Gardell tex. Hans Rosling, SVT Debatt och Barack Obama. Jag måste rensa!                      


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar