fredag 12 oktober 2012

Risker med att flyga

Genomsnittlig chans att få halsont är lika på alla platser
Det är klart att den viktigaste säkerhetsaspekten med att flyga är att det är säkert så att man inte ramlar ner och slår sig, men nog borde flygindustrin kunna göra något åt det här att man så ofta får lite halsont av en flygresa.

Nu har jag en känsla av att det alltid blir så för mig, och nu har det alltså hänt igen. Jag flyger inte så ofta men ovanligt ofta i år, det  här var tredje gången för i år. Man kanske blir immun om man fördärvar miljön med en flygresa i månaden eller oftare, men det är inget alternativ för mig. Men jag vill inte komma hem med halsont efter varje flygresa.

Jag har hört det så ofta, baciller kommer ut i luften på planet och blåser runt på oss passagerare under några timmar så att vi alla får del av varandras sjukdomar. Om det nu är sant varför gör man inget åt det här?

Det finns många enkla lösningar och några lite svårare. Jag bjuder på några:

När man går genom detektorn kunde man väl få en snabb hälsokontroll, ett automatiskt blodprov med blixtsnabb analys så kunde alla med baciller sorteras bort och bli placerade längst bak i planet bakom ett bacillskynke. Eller hela kabinen kunde delas upp i 10-20-30 rum så att man inte sitter 300 personer i samma rum utan bara delar baciller med 10-20 st, då blir det mycket mindre risk.

Eller nu sitter man ju med säkerhetsbältet på under hela resan, varför inte också sitta med gasmasken på under hela resan också. Och andas frisk luft och komma fram stärkt som efter en långpromenad i friska luften.

Här har flygindustrin några idéer som slog mig under de här 10-minutrarna det tagit mig att skriva de här visdomsorden men jag ingår gärna i en arbetsgrupp som jobbar vidare och utvecklar de här idéerna. Väntar på svar från lämplig myndighet alternativt flygbolag.          
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar