söndag 21 oktober 2012

En ny författarfavorit

VisklekenFör en tid sen, ett halvår eller så, funderade jag här i bloggen på att läsa några böcker av Arne Dahl. Jag hade förstått att han var stor även utomlands. Och vilken timing det blev.

Jag såg på TV ett inslag om Arne Dahl som var på föreläsningsturné i Tyskland och folk åkte 20 mil och mer för att få lyssna till honom. Sen kom Margareta hem med en Dahl-pocket, hon kände väl på sig att det var dags för Arne Dahl.

Just idag under några nattimmar har jag avslutat Viskleken, Årets bästa svenska deckare 2011, som har varit svår att lägga ifrån sig sen jag började med den för ett par dar sen. Egentligen var det lite väl hårdkokt intrig för min smak, men han har nåt visst ändå den här herr Arne Dahl. . Många namn att hålla reda på i ett tempo som gör att man inte kan slappna av med läsandet och jag får väl erkänna att jag inte alltid hängde med i svängarna, men jag läser gärna fler Arne Dahl-böcker.

Och så har det slumpat sig att i kväll börjar SVT sända en filmatisering av några (eller är det bara en?) Arne Dahl-böcker, det var väl bra timing! Såklart jag ska kolla hur A-gruppen jobbar och löser svåra kriminalfall. TV-serien ligger en bit innan boken jag just läst, men det gör ju inget, det blir lika spännande ändå.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar