tisdag 18 september 2012

När var vi i Sala sist?

Margareta frågade mig det i morse och tänkte väl på om vi behövde åka dit och vattna. Jag blev tyst en stund och skrattade sen.

Towa Carsons "Alla har glömt "
glömmer man inte  
Ja, så himla roligt var det väl inte men i den här åldern (68) är det så löjligt att man inte kan svara direkt på en så enkel fråga. Det kunde man väl förr, men nu måste man börja tänka.

Få se, Sala, vad var det vi gjorde senast där? Klippte gräset? Reparerade jag nånting? Plockade vi svamp? Tog jag ett dopp i ån? Etc, etc. Så man har nåt att hänga upp det på.

"Fråga Doktorn"  i går hade dom uppe lite av det här och tyckte att dom yngre måste förstå att det tar lite längre tid för dom äldre att hitta rätt på hjärnkontoret. Det är så lätt att yngre bara suckar och skakar på huvudet när vi äldre behöver lite extra tid på oss. Ni får se själva tids nog, brukar jag tänka.

Vi kom gemensamt fram till när det var vi var i Sala sist, men så fint det vore om man kom ihåg bättre. Halva min tid går t.ex. åt att leta efter var jag la glasögon, nycklar och plånbok, men så har det iofs alltid varit för mig. Men all information man läser och ser på TV, tänk om man kunde minnas lite bättre. Vetenskapens Värld, ett favoritprogram på SVT2, ser jag alltid men glömmer så fort detaljerna så jag kan sällan glänsa med det jag lärde mig av programmet.
Victoria Dyring leder numera Vetenskapens värld i SVT. Foto: Carl-Johan Söder/SVT
Victoria Dyring, en favorit

Det kommer nog framtidens mobiler att ta hand om, alltså att på något sätt lagra all info man kan tänkas behöva och på ett enkelt sätt, röststyrt eller tankestyrt, ta fram infon man behöver, men å andra sidan: kommer inte framtidens äldre då få det ännu svårare att hitta rätt i oredan däruppe i hatthyllan om man har slut på batteriet i mobilen och inte kan göra den där sökningen?      

Men batteritorsk är snart bara ett minne, det minns jag från gårdagens Vetenskapens Värld. Trådlös laddning av mobiler (har jag skrivit om förr minns jag...) är snart vanlig, och laddare kommer att byggas in lite varstans, i möbler t.ex. Var man än lägger sin mobil blir den alltid laddad och kommer alltid att vara fulladdad och beredd! Så glad jag blev att jag mindes nåt från gårdagens program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar