tisdag 25 september 2012

Mitt deltidsjobb

Sen några år tillbaka är jag ute i arbetslivet igen, men bara deltid och obetalt är det. En fundering - varför gör man det? Frivilligt.

Mitt arbetsschema är inte så tufft, en förmiddag i veckan blir väl en arbetstid på 10%, men det är lite förberedelser också, och lite administration också så de facto blir det nog en kvartstid. Borde vara värt 5-10.000 i månaden och semesterersättning på det, men det är det förstås inte tal om, det här är ideellt. Datakurser för seniorer.

Jogging intressant för seniorerna?
Det är ingen insats att slå sig på bröstet för, det är bara en förmån att få tillfälle att hålla mina datakurser, och lite egoistiskt är det också. Jag får en anledning att läsa på lite, träna själv och lära mig själv lite mer i de ämnen jag tar på mig, och det är ju sånt jag tycker är kul och vill lära mig lite mer om. Visst, man blir lite upplåst under kursveckorna, men jag har gott om ledig tid ändå att motionera och göra annat också. Fler borde ta på sig uppdrag som seniorer. Jag skulle kunna tänka mig hålla andra kurser också, min andra gamla hobby t.ex. men datakurser är lite enklare. En jogginggrupp har jag tänkt på, men får man några deltagare?     

Efter min arbetsförmiddag är jag rätt trött, man är ju inte van att vara på alerten i flera timmar i sträck. Nog skulle man bli tagen om man fortfarande behövde jobba till 100%, men det är ju så det väl antagligen kommer att bli framöver, att man för knega på en bit över sjuttio alltså. Så jag är nöjd med mina ideella 10%.               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar