måndag 3 september 2012

Gröna Lund 2012

Det var länge sen sist, men i söndags var jag där igen. Jag hade roligt, men det dröjer nog innan jag hamnar där igen.

Dom har ju sitt lilla trånga utrymme där på Djurgården och tjänar väl mest på sina åkattraktioner så visst förstår jag att dom försöker få in så mycket som möjligt där och att det måste bli trångt, men det är FÖR trångt nu. Och FÖR långa köer, men fri entré för ungdomar över 65 var positivt.

Margareta o Casper fixade en Dajm
Margareta o Casper bestämde sig direkt, dom skulle bara gå och titta på folk, men Ellen och jag började direkt med Lustiga Huset, det är ju ett måste. En dryg halvtimme i kö men sen fick vi skratta en hel del. Jag snubblade omkull i Tunnan och rännde rakt in i spegeln i spegelrummet, precis som det ska vara. Sen tog vi Vilda Musen och Twister med 30-40 minuters kö till var och en för en minuts åkning. Blå Tåget tog vi mest för att kön dit var ganska kort. Det var vad vi hann med på en solig söndagseftermiddag innan vi avslutade med kaffe och glass. 340 kr kostaade åkturerna.

Ett virrvarr. Banorna går i varandra.
Vilda Musen och Twister var båda riktigt ruggiga, Twister kanske värst. Jag tycker jag är modig som törs åka sånt här, jag såg faktiskt ingen annan i min ålder i köerna, och man tror att ens sista stund har kommit ibland när man bara störtdyker ner i en avgrund. Ett ruggigt oväsen hela tiden och så dom här ruggiga Berg-o-Dalbanorna gjorde att jag var rejält yr i bollen när vi drog oss hemåt. Vi tog en lugn promenad till Karalaplan och njöt av den tysta Stockholmstrafiken (allt är ju relativt).



Svenska Ords första revy

Men Grönan är inte vad det varit, det är för trångt. Minns de öppna ytorna när vi lyssnade på Ray Charles 1962. Och Hasse o Tages Gröna Hund var vi och tittade på och andra artister också för den delen innan det bara blev så himla många åkattraktioner som det är nu.

Men nu är det gjort, vi hade skoj och Ellen och jag hade pratat om det här så många gånger så det var värt trängseln, oljudet och dom skräckfyllda åkturerna. Men troligtvis drörjer det innan vi tar oss dit igen. Om vi inte kan lura med Clea och Natan förstås. Eller Nelly och Selma? Margareta o jag går ju in gratis! Jaja....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar