onsdag 22 augusti 2012

Det strålar en lampa förunderligt klar

Nu lyser den igen, men hoppas inte min gode vän Lars med elektrikerbakgrund läser det här. Jag borde kunnat fixa det här mycket tidigare och utan så mycket trassel.

Varde ljus
Jag satte upp taklampan för minst ett halvår sen, och den har lyst så fint sen dess. Med tryckkontakt på väggen. Men så plötsligt strax före sommaren gick en propp och lampan slocknade. Även kyl & frys som sitter på samma säkring. Hur kan sånt hända när man inte gjort några ingrepp?

Sen har jag hållit på med det här hur mycket som helst hela sommaren. Köpte en ny tryckkontakt, hade den gått sönder? Bytte till en enklare tryckkontakt, jag kanske kopplar fel? Bytte en kabel. Kopplade in på en annan säkring. Och varenda operation tar minst 2-3 timmar, ibland en hel dag. Inte skulle jag blivit rik som elektriker.

"Ta hit en elektriker. Du har väl kopplat fel uppe i lampan" sa Margareta, men det var det enda som jag var helt säker på att det var OK. Och så var lampan lite trickig att plocka ner, så jag hade dragit mig för det i det längsta, men nu fick jag väl göra det. Och hittade felet.    

Det var ett litet jack i den blå kabeln, men det hade det ju varit hela tiden fast lampan fungerat så fint i ett halvår. Hur kunde det göra att propparna plötsligt börjar gå? Obegripligt. Spooky. Det måste vara nåt elektriskt!

Men hur som helst är felet fixat och jag har lagt ytterligare en erfarenhet till min digra visdomsbank.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar