söndag 29 juli 2012

En trotjänare är död

Bara 40 år. Lite tragiskt, men nu är den slut. Och garantitiden hade gått ut.

Det är nog min enda muta i mitt framgångsrika yrkesliv. Efter ett hårt och framgångsrikt arbete för att rädda ett stort elektronikföretag ur en akut kris (1972 har jag för mig) fick jag en bonus inte riktigt i klass med den bonus man nu får i yrkeslivet. Jag fick en äggkokare. Av märket AEG. Men säljarn som sålde jobbet fick desto mer, men det är ju så det fungerar här i livet.

Då, 1972, var det lite ovanligt med en sån här manick, så jag blev väldigt glad för den och den har använts flitigt. Så flitigt att både jag och Margareta nästan glömt hur man kokar ägg på stenåldersvis. 5 minuter? 10? Hur var det nu?

Som synes på bilden fick vi plocka fram äggkastrullen och det gick väl bra, men med det snaraste kommer Stentorpets maskinpark att utrustas med en ny äggkokare, hur klarar folk sig utan en sån? Och kostar den bara ett par hundra och håller i 40 år till så är det en bra investering.

4 kommentarer:

  1. Jag kanske ska lämna in den då på service...

    SvaraRadera
  2. Jag hade aldrig sett en "ägg kokare" innan jag träffade någon widmarkare. Jag tyckte nog att det var lite konstigt att ha en ägg kokare men den har ju fungerat bra när jag använt den. Den pendlarväl mellan måste ha och onödig pryl som tar plats i skåpen.

    6-7 minuter och sedan spola länge i kall-vatten är receptet för stenålderskokning.
    /CJ

    SvaraRadera
  3. Hör till livets nödtorft, utan tvekan. Och vår AEG från tidigt sjuttital verkar ha repat sig. Nu lyser lampan som aldrig förr när jag startar den. Ägg till lunch?

    SvaraRadera