söndag 10 juni 2012

Strindberg i år

Vältummad
Jag kan inte skryta med att ha läst så mycket av Strindberg, men det är klart att Strindbergsåret måste uppmärksammas.

Jag såg just ett fint program från 1963 (svartvitt förstås) om hans liv i Paris där Sven Stolpe berättade. Och tidigare har vi sett repriserna av Hemsöborna med Sif Ruud, Allan Edwall och Sven Wollter. Svartvitt det också, men vilka fin program. Den har jag sett flera gånger förut, lika bra varje gång.

Och så har jag plockat fram Röda Rummet ur bokhyllan och läst om den, den kan man gott läsa om ibland, det här är nog tredje gången. Den har också filmats för TV (med Per Ragnar som Arvid Falk har jag för mig), men jag har inte sett om det kommer med en repris med den också. Det är bara att hoppas för jag har för mig att den var bra och det var länge sen jag såg den.

Så har jag sett Fröken Julie i en TV-version och kanske nån annan TV-teater och jag kanske tom har läst nån annan bok också av honom? Man kan ju inte komma ihåg allt... Eller så är det bara det här med Röda Rummet och Hemsöborna, men det är ju alltid något det också.

Reprisen på Hemsöborna var obetalbar, den ska jag försöka se igen om några år.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar