torsdag 14 juni 2012

Små små fågelungar

inte flyga kan... Sen minns jag inte mer av den där gamla barnvisan.

Jag vet inte om jag bara haft ögonen med mig ovanligt mycket i år, men jag tycker jag har sett så många fler fågelungar i år än tidigare år, men är dom verkligen flygfärdiga redan? Det är väl olika med arter förstås, förra året hade vi ett fågelbo i björkhäcken där mamman ruvade hela juli minns jag.

Men häromdan utanför köksfönstret såg jag en hel svärm små dunbollar, minst 10 i alla fall och nog var det ungar. Dom såg ut att leka med varandra, några försökte hålla balansen sittande på maskrosstjälkar och några testade sina vingar som kolibris, stod still och hovrade fem cm över marken medan dom övriga pickade efter insekter i gräset. Så höll dom på ett bra tag innan dom drog vidare.

Jag är en dålig ornitolog, men jag skulle tro att dom där krakarna ska flytta längst ner till Afrika och därför föddes så tidigt på året så dom hinner växa till sig, det låter väl troligt?

Sädesärlornas ungar har nog inte flyttat ut än, mamman och pappan kommer hela tiden med mer mask. Och dom verkar ha accepterat oss nu. För några veckor sen blev dom riktigt sura på oss när vi satt i pergolan, boet finns väl där nånstans.

Några andungar har vi inte sett än, det är väl för tidigt än, men dom kommer varje år.

Jag har allt lite dåligt samvete att jag inte matade fåglarna bättre den här vintern, jag bättrar mig nu till vintern, det är så kul med småfåglar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar