torsdag 7 juni 2012

Bra service

Det gamla hederliga svenska ordspråket, "Small is beautiful", kom till heders igen.

Min käre gamle vän, Klippo Excellent för 7.000 kr, fick sig en duvning för några veckor sen. En ny kabel och ett rengjort luftfilter, men det räckte bara några veckor, idag var han vårtrött igen och orkade inte klippa vårt lite långa gräs. Jag fick ringa EL-man i Västerås där jag köpt den, det här måste ju vara ett garantiärende.

Där satt jag en dryg halvtimme i telefonkö där jag hela tiden på avstånd hörde reparatören som ett mantra var tjugonde sekund upprepa ordet "perfekt". Vad höll han på med? Pratade han med frun och bara höll med? Eller lagade han gräsklippare i den där farten och var så nöjd med sin insats att han körde med sitt "perfekt".

Färdigservad av Jonny på Järnboden
Till sist tröttnade jag och ringde butiken i stället. Även där hörde jag det där "perfekt" i bakgrunden i telefonkön, men där tog det bara 5-10 minuter innan jag kom fram. "Bensinen eller luftfiltret" trodde killen, men just det hade jag ju bytt. "Jag kommer in så kan ni väl kika på den" sa jag. "Kom i slutet av nästa vecka. Det är nog 100 maskiner före" var svaret.

Så jag chansade med Järnboden här i lilla Sala. "Vi ska just på lunch men kom in efter ett. Det är nog inget stort fel" sa Fredrik. Och strax efter ett stod jag där i verksta'n  när Jonny kom från lunch, tog fram verktygslådan och skruvade lite. En kvart, sen var den som ny. Jag fick några bra tips om just Klippo som inte står i instruktionsboken och fick en räkning som absolut inte var saltad. "Tackar! Vilken tur att du hade tid" sa jag. "Det hade jag inte, men det här gick ju snabbare än att lämna in den. Lika bra att fixa det direkt". Vilken bra service! I stora affärn i Västerås skulle det ta ett par veckor, här i lilla Sala gick det på studs! Inga bilköer, gratis parkering, gräsklipparn fixas på en halvtimme.

Small is beautiful. Och nu behöver jag aldrig mer blogga om min Klippo Excellent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar