söndag 1 april 2012

Mitt nya yrke: Coach

Jag som coach vill lyfta mina klienter
Det har tagit lite tid, men just idag och just nu i denna stund har jag kommit på vad jag har för yrke nu. Nu har jag sett ljuset! Solklart.

Mina år i databranschen betraktar jag bara som puppastadiet. En 40 år lång förberedelse för att nu blomma ut till mitt riktiga yrke. Ett trendigt och kreativt yrke. Ett yrke i tiden som ju anses ska rädda jobben och så mycket mer, faktiskt behöver alla av och till hjälp av den här yrkeskåren. Och nu jobbarr jag också som Coach! Jag coachar fram mina medmänniskor till lysande framtider på nätet nu när jag jobbar som Coach i Sociala Medier.

Yrket Coach är måhända lite skamfilat då en del av mina kollegor utan att skämmas kallar sig Coach och tar hutlösa arvoden utan att kunna mycket mer än att skriva fakturor, det är ju i alla fall intrycket man ofta får när man läser nyhetssidorna . Senast i torsdags pratade man om det här på SVT Debatt, och SVT har en kul dramaserie på söndagskvällarna "Coacherna" som också belyser hur oseriöst en del som kallar sig Coach arbetar.

Men i min egen roll som Coach kommer det seriösa att lysa tydligt. Så jag skulle uppskatta någon form av legitimering för att få kalla sig Coach, det skulle jag klara lätt. Så sent som igår kväll extraknäckte jag framgångsrikt med coaching och goda råd på Facebook för en del seniorer som var oroliga, frågande och tveksamma om Facebooks nya tidslinje bl.a. Då kändes det tryggt att med pondus och eftertryck kunna coacha de osäkra där på nätet.

Ö.W. leg Coach i Sociala Medier kommer det att stå på mitt visitkort där "leg" t.v. bara innebär att jag har körkort eller liknande legitimation, men det ser rätt bra ut. Mina arvoden blir väl i början inte så höga, men jag tror jag går mot en lysande framtid. Tur att jag kom på på det här - en snilleblixt framför TV:n på söndagskvällen.   

     

       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar