tisdag 10 april 2012

Bilen på service

Från i vintras. Vist är hon snygg!
Idag blir det en nervös väntan vid telefonen, har dom hittat nåt stort fel? Bromsarna borde jag snart fräscha upp, kanske redan idag. Och ett par däck ska jag byta, men dom duger nog i år också. Men nya torkarblad ska det bli, det beställde jag idag.

Blir det inget extra så är servicen på en Citroën C5 hyfsat billig, under 3500, och det fina är att serviceintervallet är hela 3000 mil. Många bilar ska ju servas redan efter 1500 eller 2000 mil.

Vår Cittra fyller 10 år nästa vecka, och vi har nog aldrig varit så nöjda med en bil som den här, så den får gärna hänga med ett tag till. Men jag passade förstås på i affärn att titta på dom nya modellerna. Rätt fina om vi ska vara märkestrogna nästa gång vi byter. Om det nu blir något nästa bilköp. Det är alltid bättre att köra några år till med sin gamla bil.

BMW + MINI = sant
På löpturen hem från verksta'n funderade jag lite på bilar, bl.a. det där att så många fastnar för ett märke och håller fast vid det. Vi har haft 4-5 Ford, en Fiat och 3 Volvo och så nu Citroën som jag gärna fortsätter med. Fransk kvalitet! Jag sprang genom några villaområden där alla hade Audi, BMW eller Mercedes, ibland två var. Grannarna går väl och sneglar på varandra och ser till att bräcka varandra kan tänkas.

I påskhelgen pratade vi bilar i stugan också, det är ovanligt där. Ingen där är så där riktigt kunnig om bilmärken. Så vilket märke var det egentligen på grannens bil. En Fiat eller en engelsk bil? Ingen japan i alla fall, kanske en tysk? Vi skickade ut en löpare och sen kollade vi på nätet så nu vet vi! Det var ju en Hundkoja, en  ganska ny Mini Cooper!

BMC Mini Cooper kom 1959, hette Austin Mini Cooper ett tag, eller Morris. Nu heter den bara MINI Cooper och tillverkas i Oxford av BMW. Så en tysk engelsman är det, rätt fin att se på och det kan vara en möjlighet för oss att skaffa en BMW om vi nu skulle vilja byta ner oss från det franska stilen.

2 kommentarer:

  1. Bromsarna ska jag fixa 2/5. Dom var lite på gränsen vid senaste besiktningen så det var planerat. Och ett par däck ska jag byta. Sen hade dom en massa andra förslag på åtgärder, ett hjullager var akut men annat väntar jag med. Men bilen ska rulla länge än, så den är värd att serva.

    SvaraRadera