lördag 24 mars 2012

Tidigt däcksbyte

Jag vet att man måste ha vinterdäcken på tills 31/3 om det är vinterväglag, men nu är väl risken lika med noll för snöoväder så vinterdäcken åkte av rekordtidigt.


En bra "special feature" på Citroën
är att bilen kan höjas 2-3 dm
Egentligen hade jag väl inte behövt dom alls den här vintern, jag har knappt åkt i snöoväder en enda gång i år. Jo kanske en gång när jag tänker efter. Eller två, men mer är det inte. Men nu är dom i alla fall av.

Och för första gången på nästan 30 år kom jag på att det är klart att däcken ska bytas och förvaras på Stentorpet. Här har jag ju bra plats att förvara däcken och gott om de verktyg som kan behövas. Och högtyckssprutan så att däcken kan göras ordentligt rena. Och så blir det bättre plats i källarförrådet i stan. Att jag inte tänkt på det här tidigare!

Snygga däckspåsar från Clas Ohlson
Det kostar visserligen inte många kronor att byta på verksta'n och för några hundringar till kan man ju ha däcken på däckhotellet, men än så länge byter jag själv, det känns mer riktigt, och så här bra rengjorda har däcken aldrig varit. Däcksbytet görs fr.o.m. nu på Stentorpet.

Men sen var det knepigt här i Sala att kolla lufttrycket. Det finns numera bara en enda mack som har luftpump, de andra 3-4 mackarna är alla automatstationer utan någon service alls. Och på OkQ8 var det lång kö till pumpen, 8-10 bilar i alla fall. Tog nästan en halvtimme att vänta för en stressad pensionär.          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar