tisdag 27 mars 2012

Lätt att köpa matta i Sverige

 I förra helgen satt jag i en mattaffär i Istanbul fast jag inte skulle köpa nån matta. Men jag kanske skulle få en kopp te tänkte jag när dom tjatade in mig så jag gick in en stund. Det har hänt förr att jag fått en kopp te fast jag inte tänkt köpa någon matta.


I den här mattaffärn fick jag inget te, men säljarn var energisk och visade snygga mattor i 10-12.000-kronorsklassen, så till slut sa jag bara tack för mig och lämnade den stackars säljaren och hans assistenter. Han ropade allt lägre priser efter mig när jag lämnade affären och jag tror jag var nere i 7.200 när jag gick ut genom dörren. Men en matta ville jag ändå inte köpa. Då är det bra mycket enklare i Sverige.
För en ny matta skulle vi ha kom Margareta på igår men i ett helt annat prisläge än det som man hade i Bazaren i Istanbul. Den dyraste vi tittade på kostade 2.600 och den billigaste 3-400 kr. Och precis som när man prutar ska man hamna nånstans däremellen. Åt det nedre hållet.
Mattbolaget har bra mattor, där har vi nog köpt de flesta mattor vi har, men igår blev det IKEA-matta. Kanske inte lika snygg som den i Istanbul men tillräckligt snygg för att platsa i vårt vardagsrum. Och bra mycket billigare fast jag inte behövde pruta ett öre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar