fredag 23 mars 2012

Jubileum igen, 45 årig bröllopsdag

23 mars 1967
En del jubileum såg man fram mot, moppe var väl viktigast vid 15 år. Och så körkortet vid 18.

Nu förtiden är nog 20 väldigt viktigt för ungdomarna då dom får börja köa på Systemet. Det var 21 på min tid, men det var det minst viktiga av allt. Men att få rösta vid 21 var viktigt förstås. Sen har nog inga födelsedagar varit så mycket att uppmärksamma, åtminstone inte dom efter 50.

Bröllopsdagar däremot, dom är ofta mer viktiga och dumma att glömma. Men vi har nog gjort det ibland, både Margareta och jag, för vi gör väl oftast ingen större affär av dom, men ibland är det kul att fira lite extra. Men vad gjorde vi nu vid 10 år? 20? 30? Ingen stora utsvävningar så jag minns inte reiktigt. Vi brukar inte fira dom så speciellt.

40 däremot minns jag, då tog vi en tur till Vadstena Klosterhotell och åt riktigt gott. En sån där middag som sticker ut över allt annat gott man ätit. Och som jag minns fortfarande fem år efteråt. Det var så fin miljö där också. Ett fint hotell.

Några bilder från Vardas hemsida
Och nu är det alltså 45 år, så fort dom åren gick! En bild i tidningen blev det och en blomma har kommit från blomsteraffär'n så den här gången känner vi oss ovanligt uppvaktade. Och ett bord står dukat på Restaurang Varda som har fått full poäng i de senaste testerna av stans restauranger så det blir säkert något alldeles extra det också.

Nästa födelsedagsjubileum för mig blir 70 år 2014, det ser jag inte fram mot direkt, men till nästa bröllopsdagsjubileum, 50 år 2017, får jag väl se till att ha en nystruken skjorta. Och nu bär det av till Varda, hoppas dom bjuder på något riktigt gott i kväll.              
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar